27 czerwca 2016r.-Szkolenie rodzin zastępczych pn. “Czas wolny – jego organizacja i pomysły na spędzenie go dziećmi”

/ Aktualności

W dniu 27 czerwca 2016 r. w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Limanowej odbyło się szkolenie dla rodzin zastępczych, które poprowadził Pan Bogumił Jonak. Specjalizuje się on w prowadzeniu szkoleń z zakresu sprzedaży, negocjacji, zarządzania, motywacji i komunikacji, tworzenia zespołów.

Nauczyciel. Reporter. Od kilku lat prowadzi własną firmę zajmującą się usługami reprezentacyjnymi i szkoleniowymi. Tematem spotkania był czas wolny- jego organizacja i pomysły na spędzanie go z dziećmi. Zajęcia miały charakter warsztatowy.

W dzisiejszych czasach często narzekamy na brak czasu oraz nadmiar spadających na nas obowiązków. Często borykamy się z wyborem pomiędzy własnymi przyjemnościami a pilnymi obowiązkami. Prowadzący rozpoczął spotkanie od krótkiego wykładu na temat „złodziei czasu”. Każdy z uczestników otrzymał krótki kwestionariusz, na podstawie którego mógł zdiagnozować, czy potrafi efektywnie wykorzystać swój czas wolny.

Następnie Pan Bogumił przestawił Macierz Eisenhowera- pozwala na nadanie odpowiedniej rangi poszczególnym czynnościom  i   zadaniom,  które planujemy zrealizować.  Podstawą oceny każdej analizowanej sytuacji jest odniesienie do niej dwóch zmiennych — „ważności”  i  „pilności”.  Sama metoda polega na umieszczeniu naszych spraw w jednym z czterech kwadratów. Dzięki temu układają się one w pewną hierarchię ważności, która następnie determinuje kolejność w  planowaniu   oraz  właściwym  uporządkowaniu   ich w czasie.  Częstym błędem ludzi  jest poświęcanie zbyt dużej ilości  czasu i uwagi sprawom pilnym,  które niekoniecznie są sprawami  dla nas ważnymi.  Pilność nie jest  zatem zawsze odpowiednikiem ważności.  Wszystkie zadania,   jakie mamy do wykonania, dadzą się wpisać w jedną z następujących ćwiartek.

Pierwsze pole, czyli „ważne — pilne”, to sprawy naglące, których niewykonanie w terminie może przynieść bardzo nieprzyjemne i niekorzystne dla nas konsekwencje. Tymi sprawami musimy się zająć osobiście.

Drugi obszar, czyli „ważne — niepilne”, obejmuje planowanie, doskonalenie się, szukanie nowych możliwości. I na tych sprawach skoncentrujmy naszą uwagę i nasze działania. To one przybliżają nas do naszych celów. Zaniedbanie i odkładanie tych spraw w czasie spowoduje, że „zasilą” one w pewnym momencie pierwszą ćwiartkę matrycy — sprawy pilne i ważne, a więc będą zwiększać  liczbę spraw naglących, destabilizujących nasze życie, stresujących, wywołujących zmęczenie i poczucie braku czasu dla siebie.

Sprawy opatrzone nagłówkiem „nieważne — pilne” to rzeczy, które robimy codziennie, a które mają etykietę „pilne” i nie są ważne z punktu widzenia naszych priorytetów  i  rozwoju osobowości. Często błędnie myślimy, że mają priorytetowe znaczenie, a najczęściej są to czynności, w które zwykle angażują nas inni ludzie.

W czwartej ćwiartce,  czyli  „nieważne — niepilne”,  umieszczamy  tak zwanych „pożeraczy czasu”: bezmyślne oglądanie telewizji (skakanie po kanałach), bezcelowe „zwiedzanie” hipermarketów.

W ostatniej części szkolenia uczestnicy zostali podzieleni na grupy, które miały za zadanie wymyślić formy spędzania czasu wolnego dla dzieci z różnych grup wiekowych. Wspólnie stworzono poniższą listę:

 

  • dla dzieci 0-3

– spacery z opiekunem

– czytanie dziecku

– śpiewanie dziecku

– wspólne zabawy ruchowe

– zabawa piłką, grzechotką

– wyjazdy na basen z maluchem

 

  • dla dzieci 3-6

– wspólna zabawa na placu zabaw

– gry sportowe

– zajęcia plastyczne

– czytanie i oglądanie bajek

– śpiewanie, rymowanie z dzieckiem

– układanie z klocków, puzzli

– zabawa w dom, rodzinę

– wspólne wyjście do kina

 

  • dla dzieci 7-11

–  wspólna zabawa w piaskownicy, zamki z piasku

– wycieczki rowerowe

– wyjście na basen

– wyjście do wesołego miasteczka

– gra w piłkę, zabawy z piłką

– wspólne spacery

– zajęcia manualne

– wspólne malowanie

– czytanie i oglądanie bajek

 

  • dla dzieci 12-18

– gra w karty

– wspólne wyjazdy i wycieczki

– oglądanie wspólnie filmów, sportu

– zabawy sportowe na świeżym powietrzu

– wyjście na basen, do kina

– gra w monopol

– wspólne dbanie o porządek

– wspólne gotowanie

 

Szkolenie zakończono stwierdzeniem, iż jeżeli rodzic ma być w 100% sprawny  dyspozycyjny, to musi wygospodarować czas  tylko dla siebie.

Spotkanie trwało półtorej godziny, a uczestniczyły w nim rodziny zastępcze spokrewnione, niezawodowe i zawodowe.

image_pdfimage_print
Skip to content