Kolejne szkolenie dla rodzin zastępczych

/ Aktualności

W poniedziałek, 5.12.2016 roku, w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Limanowej odbyło się szkolenie dla rodziców zastępczych, które zorganizowało Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Limanowej. Temat spotkania brzmiał: „ Jak rozpoznawać i reagować na zagrożenia płynące z internetu?” a poprowadziła je Pani Halina Czerwińska- pedagog, mediator, edukator i koordynator projektu “Szkoła dla rodziców i wychowawców”.

Pani pedagog rozpoczęła szkolenie stwierdzeniem, że większość rodziców jest świadoma, że internet nie zawsze jest dla ich dzieci miejscem bezpiecznym. Jeśli jednak chodzi   o szczegółową wiedzę na temat zagrożeń online, nie jest ona powszechna. Przekazy medialne prezentują często sprzeczne informacje – raz internet przedstawiany jest jako wspaniałe osiągnięcie cywilizacyjne dające młodym nieograniczone możliwości, innym razem widzimy obraz wirtualnej przestrzeni pełnej najgorszych zagrożeń: pedofilii, przemocy, samobójstw itp. Nic dziwnego, że niejeden rodzic czuje się zagubiony, nie wie co ma robić i w rezultacie nie robi nic. Dodatkowo spotykamy się często ze stwierdzeniem, że współczesne dzieci lepiej „znają się na internecie” niż ich rodzice i to właściwie one powinny rodziców uczyć.

W rzeczywistości nie jest tak, że dzieci tylko dzięki temu, że spędzają w sieci dużo czasu, umieją rozpoznać niebezpieczeństwa i wiedzą jak zachować się w każdej zagrażającej sytuacji. Współcześnie internet jest głównie medium umożliwiającym kontakty międzyludzkie i to przede wszystkim kompetencje społeczne (nabywane z wiekiem i doświadczeniem życiowym), a nie kompetencje techniczne są kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w sieci. Dlatego też dorośli nie powinni w żadnym wypadku wycofywać się i pozostawiać dzieci i młodzież w internecie samym sobie, ale muszą mądrze towarzyszyć im w poznawaniu wirtualnego świata.

Pani pedagog udzieliła rodzinom zastępczym kilka cennych rad, dotyczących zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w sieci:

  1. Zapytaj swoje dziecko, co robi w Internecie. Czym zajmuje się tam najczęściej? Nie wahaj się zadawać proste pytania. To wiedza, którą może przekazać Ci Twoje dziecko- Internet to wynalazek ich czasów. Zapytaj, z kim rozmawia przez Internet. Poproś, aby pokazało Ci, w jaki sposób korzysta z Internetu. Powiedz, że chciałbyś wiedzieć, jakie informacje przekazuje swoim internetowym znajomym.
  2. Powiedz, czego oczekujesz od dziecka w zakresie zasad bezpiecznego, korzystania z Internetu. Korzystają z niego też osoby, które mają niewłaściwe intencje. Powiedz zatem, czego, według Ciebie jako osoby dorosłej, nie wolno dziecku robić ze względu na jego i Wasze bezpieczeństwo. Pomóż mu zrozumieć, że nigdy nie powinno się podawać przez Internet osobistych danych ani przesyłać lub publikować zdjęć, nagrań video. Wyjaśnij, ze nie należy bez Twojej kontroli otwierać e-maili, odbierać wiadomości od osób nieznanych. Ty, jako osoba dorosła możesz to robić. Zawartością takiego e-maila mogą być wirusy albo film lub zdjęcie o nieodpowiedniej dla dzieci treści.
  3. Naucz swoje dzieci, że są ludzie, którzy kłamią, oszukują w Internecie i dlatego właśnie lepiej z nimi nie rozmawiać, ani nie odbierać od nich e-maili, wiadomości. Dzieci nie powinny spotykać się z osobami poznanymi w Internecie bez kontroli i wiedzy rodziców.
  4. Poproś o zaufanie. Powiedz, że chcesz wiedzieć o tym, co je niepokoi w Internecie. Jeśli powie Ci o tym, a Ty nie będziesz wiedział o robić- zadzwoń lub napisz helpline.org.pl- tam pracują ludzi, którzy są po to, by pomagać w trudnych sytuacjach.
  5. Nie obwiniaj- w ten sposób nie rozwiążesz problemu, a dziecko straci odwagę, by powiedzieć Ci o tym, co się stało. Pamiętaj, że dzieci często same obciążają się winą. Powiedz, jak ważne jest dla Ciebie to, by z Tobą rozmawiało. Doceń jego odwagę i zaufanie, jakim Cię obdarzyło. Powiedz swojemu dziecku, że zawsze może na Ciebie liczyć. Razem na pewno sobie poradzicie.
  6. Najlepiej porozmawiać o zasadach, zanim zdecydujesz o podłączeniu komputera do Internetu. Jeśli jeszcze nie odbyliście takiej rozmowy, pamiętaj, ze nigdy nie jest na to za późno.

Po krótkim wykładzie, rodziny obejrzały film dotyczący wpływu mediów na rozwój dziecka. Występujący w nim eksperci zwracali uwagę na fakt, iż programy budzące silne emocje, zwłaszcza negatywne, jak : strach, groza, agresja, obojętność na cierpienie innych wywołują rozchwiane emocjonalne a także nadpobudliwość, rozkojarzenie, nadruchliwość i impulsywności.

Ostatnia części spotkania miała charakter warsztatowy, a także była doskonała okazją do dyskusji, na temat współczesnych mediów oraz Internetu

image_pdfimage_print
Skip to content